پروبیوتیک ها و جلوگیری از چاقی و دیابت

 مصرف روزانه ی پروبیوتیکها میتواند از اضافه وزن و مقاومت به انسولین در موشها جلوگیری کند.

 مصرف روزانه ی محصولات پروبیوتیک می تواند سبب افزایش اسیدهای چرب با زنجیره ی کوتاه مانند بوتیرات شود و افزایش غلظت بوتیرات آزاد شدن هورمون سرکوبگر  اشتها یا GLP-1را تحریک  وموجب کاهش مصرف غذا و بهبود تحمل گلوکز در موشهای آزمایشگاهی شود. نتایج این تحقیق در مجله ی Biological chemistryمنتشر گردید.

دانشمندان توانسته اند سوش های خاصی از فلورهای روده ای با نام VSL≠3را تولید کنند که میتواند مقادیر بیشتری بوتیرات در روده تولید نماید. این پیشرفت درطراحی مواد غذایی جدید یا فورمولاسیون های جدید دارویی برای مقابله با چاقی و دیابت بکار گرفته خواهد شد.

  درسال 2006 پرفسور Gordonو گروهش درمجله ی Natureاعلام نمودند که میکروبهای روده ای افراد چاق و لاغر با هم تفاوت دارند و هنگامیکه افراد چاق وزن اضافه ی خود را از دست می دهند میکروفلورهای روده ای آنها به نوعی که در افراد لاغر وجود دارد، تغییر می یابد. این موضوع نشان می دهد که چاقی با میکروبهای روده ای مرتبط است.

دکتر Gordonو گروهش اخیرا بر اساس نتایج یک تحقیق بزرگ اعلام کردند که پروبیوتیک های موجود  درماست درمیکروفلور روده ساکن نمی شوند (در تحقیقی که بروی دو قلوها انجام گردید) اما  در یک مطالعه ی دیگر بروی موشها مشخص گردید که هضم باکتریهای پروبیوتیک  سبب ایجاد تغییراتی دربسیاری از مسیرهای متابولیکی بویژه درمسیرهای متابولیکی مرتبط با متابولیسم کربوهیدرات ها می شود (science translational Medicine ,vol,3,106ra106).

 تحقیق اخیر شواهد دیگری را به این محدوده  از علم افزود، در این تحقیق اشاره شده است که مخلوطی از سوش های مختلف باکتریها به عنوان پروبیوتیکها ازاضافه وزن ومقاومت به انسولین در موشهایی که در آزمایشگاه تحت رژیم پرچرب بودند، جلوگیری می کند.این محصول که دانشمندان از آن استفاده کردند VSL≠3نام داشت که  توسط شرکت دارویی  sigma tauتولید شده است و به عنوان  یک ماده ی غذایی پروبیوتیک پزشکی قوی که دارای بالاترین غلظت از باکتریهای مفید زنده ی پروبیوتیک درجهان است، معرفی شده است. این محصول درچهار فورمولاسیون  مختلف تولید و عرضه می شود.

دکتر yadavمی گوید: یافته های اخیر اگر چه مربوط به فورمولاسیون غذاهای پزشکی  است اما نشان می دهد که میکروفلور روده ای بعد از مصرف این محصول تغییر می کند و این تغییرات مشابه با تغییراتی است که قبلاً با مصرف ساپلیمنت های تغذیه ای  پروبیوتیک گزارش شده بود.

فرمولاسیون VSL≠3حاوی 8 سوش باکتریایی مختلف است که شامل باکتریهای زیرمی باشند:

Lactobacillus  acidophilus, Bifidobacterium  breve , B , B. infantis

L.bulgaricus, L.paracasei, L.plantarum, streptococcus thermophiles

.

دکترyadavوهمکارانش موشها را در دو گروه تغذیه ای مجزا با رژیم غذایی کم چرب و پرچرب تقسیم کردند و سپس هر گروه را به دو زیر گروه خورنده ی پروبیوتیک و بدون پروبیوتیک  تقسیم بندی نمودند. نتایج نشان داد که افزودن پروبیوتیک به حیواناتی که تحت رژیم غذایی پرچرب بودند موجب سرکوب شدن افزایش وزن به میزانی می شود که در موشهای تحت تغذیه ی کم چرب مشاهده گردید.

مصرف VSL≠3همچنین با کاهش سایز سلولهای چربی،  کاهش ذخیره ی چربی در سلولها، پایین تر آمدن مقدار قند خون و بهبود تحمل گلوکز وانسولین در مقایسه با گروه بدون پروبیوتیک که تحت رژیم پرچرب بودند، می شود.

مصرف VSL≠3بطور چشمگیری سبب کاهش مقدار سیتوکین ها درخون می گردد که از جمله  می توان به TNF-α , MCP-1 , IL-6اشاره کرد، این موضوع بیانگر ارتباط مصرف VSL≠3با کاهش وضعیت التهابی است که معمولاً در چاقی و مقاومت به انسولین دیده می شود.این فواید متابولیکی مصرف VSL≠3همراه با کاهش چشمگیر اشتها است.

مطالعات بیشتر نشان داد که مقدار GLP-1بطور چشمگیری افزایش یافته است که به دلیل افزایش میزان بوتیرات و تحریک ترشح GLP-1می باشد.

محققین نتیجه گیری می کنند که پروبیوتیکهایی نظیر VSL≠3ترکیب باکتریهای روده ای  را تنظیم می کنند (برای مثال باعث کاهش fimicutesوافزایش  bifidobacteria, bacteriodetesمی شود) که این کار سبب  بهبود وضعیت متابولیکی میگردد.

تغییر وضعیت میکروبی روده منجر به تولید بسیار زیاد اسیدهای چرب با زنجیره ی کوتاه یا SCFAsمی شود (نظیر بوتیرات) که این مواد با تحریک ترشح GLP-1سبب بهبود سلامت متابولیکی و جلوگیری از چاقی ودیابت می گردند.

منبع: www. nutraingredients.com